joi, 28 iunie 2018

Recenzie Grădina cu fluturi de Dot Hutchison

Fluturii numără clipe, nu ani, și totuși au timp destul. (R. Tagore)

Lângă un conac impresionant se află o grădină.
În această grădină cresc flori luxuriante, arbori seculari și… o colecție de prețioși fluturi: tinere femei care au fost răpite și atent tatuate pentru a semăna cu noile lor nume date. Supraveghetor este Grădinarul, un bărbat aspru, delirant și întunecat, obsedat cu capturarea și păstrarea specimenelor sale atât de prețioase.
Atunci când este descoperită grădina, o supraviețuitoare este adusă pentru interogatoriu. Agenții FBI Victor Hanoverian și Brandon Eddison sunt însărcinați cu descurcarea ițelor unuia dintre cele mai lugubre cazuri din întreaga lor carieră. Însă fata, cunoscută doar sub numele de Maya, este ea însăși un puzzle care trebuie descifrat.

Îmi doream de mult timp să citesc romanul scris de Dot Hutchinson, Grădina cu fluturi – scurtele recenzii, coperțile aproape hipnotice, cu fluturi albaștrii însângerați, povestea îmbibată în mister - pur și simplu mă atrăgeau ca un magnet.
Cum era de așteptat, în cele din urmă am cedat tentației și mi-am achiziționat Grădina cu fluturi de la Editura Herg Benet.

Trebuie să vă previn, romanul este destul de parșiv, o dată ce ai pus mâna pe el îți devine imposibil să lași cartea deoparte- efectiv nu o să vă puteți opri din citit (cu precădere dacă sunteți fanii romanelor polițiste, cu crime și alte astfel de ororo-minunății). În doar o zi am dat gata toate cele 300 de pagini ale cărții, iar la final mi-a părut cumplit de rău că s-a terminat...

Grădina cu fluturi este acel gen de poveste pe care adori să o citești, din care ai atâtea de învâțat, care îți oferă pe tavă un caleidoscop de trăiri și subtilități psihologice, dar pe care niciodată, dar niciodată nu ai vrea să o trăiești pe propria piele!

O grădină minunată, cu plante exotice, arbori impresionanți, pârâiașe cristaline și poteci cu nisip fin ar trebui să insufle doar admirație și frumusețe. Dar atunci când un Grădinar excentric, pasionat de fluturi și colecționarea lor are în grijă un astfel de loc, la fel ca și Grădinarul, grădina capătă tușe excentrice, întunecate și ușor lugubre- pentru că, nu-i așa, ce ar fi o grădină cu fluturi, fără fluturi?!

Ființe delicate, fragile și puternice în același timp, fluturii din această poveste sunt de fapt tinere fete ale căror “aripi” au fost migălos tatuate. Răpite și ținute prizoniere în splendida grădină spre deliciul bărbaților ce au în grijă uriașul insectar viu, fluturii-fete trebuie să se supună acestora. Părând prinse într-o buclă perfidă a timpului, cumva având prea mult timp de stat în captivitate, dar prea puțin pentru a supraviețui – căci în viziunea Grădinarului fluturii pot trăi doar până la 21 de ani- prizonierele se zbat în mâlul dens al disperării, fricii, abuzului, bătăilor și violurilor repetate.

Maya, personajul principal al romanului este atent construit și extrem de complex. Având un trecut zbuciumat pe care își dorește din suflet să îl lase în urmă. Convinsă că iubirea nu este pentru ea, că nimeni nu o caută sau o așteaptă, reușește să se adapteze (atât cât se poate adapta cineva în captivitate) în Grădină și cumva devine liderul celorlalți fluturi, făcând șederea fetelor acolo mai suportabilă...

Un tată excentric, un fiu psihopat și un altul ce se zbate să își învingă demonii, fluturi-fete cu aripi frânte și Maya, un adevărat simbol al cărții își spun povestea odată ce misterul Grădinii a fost dat în vileag și este investigat de o grămadă de agenți FBI.

Romanul se încheie neașteptat (aș îndrăzni să afirmă că puțintel tras de păr - am înțeles că autoarea a vrut să închidă bucla într-o manieră faină și să dea și un înțeles/explicație modului în care Maya a făcut față captivității, dar again, potrivirea pieselor este mult prea forțată pentru gustul meu), poate chiar prea neașteptat, însă lectura este captivantă, niciodată nu te duce cu gândul la deznodământ, iar posibilitatea de a exista psihopați precum Grădinarul și fii săi nu este exclusă.

Dacă vă ține inima să citiți romane polițiste, să fiți părtași la atrocitățile prin care trec fluturii-fete și să traceți alături de ele prin schimbările psihologice pe care le nas traumele, vă recomand cu tot dragul Grădina cu fluturi de Dot Hutchinson.

Romanul poate fi achiziționat de pe site-ul editurii Herg Benet, la prețul special de doar 26 de lei.

Sunt curioasă, voi ați citi un astfel de roman?